Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 871 medlemmer - Nyeste medlem: shanebrieg

08. februar 2012, 15:36:29 pm
RASEKATTER·NO Diskusjonsforum > Rasekattdiskusjon > For nybegynnere > katt? jeg trenger råd, veiledning og svar.
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: katt? jeg trenger råd, veiledning og svar.  (Lest 1131 ganger)
mhra0312
Kattunge

Vis profil
« på: 26. april 2010, 3:29:40 am »

Hei!

Jeg er en gutt født i 1993, jeg skal flytte på hybel til høsten. Så blir derfor alene.
Hybelen blir liggende på Geilo, der jeg skal gå på NTG.

Jeg ønsker da å ha en katt som kan holde meg med selvskap, en jeg kan være glad i og komme hjem til.
En jeg kan kose og leke med, et lys i hverdagen.

Hva burde jeg tenke på da?
Burde den være en inne/ utekatt?
Hvem kjønn er roligest og lettest å ha meg å gjøre, gutt/jente? (om det finnes en forskjell)
Rase? (rolig og kosete, men kosete er noe du kan få den til å bli)
Kort eller lang pels ? Vanlig pels eller krøllete pels ?
Skal katten kastreres eller steriliseres?
Jeg blir gående på skolen om dagen fra 8 til senest 4, klarer den seg da alene i den tiden som liten? om den har vann, mat, leker, do, klorebrett etc tilgjenlig.

jeg vet ikke mye om katter, men har brukt noen dager på å lese om det, og føler nå jeg vet mer om katter. Jeg trenger deres råd, rådene deres gjør emg bare klokere. Så gi meg råd!
Jeg vil veldig gjærne ha en katt, men da må jeg vite at jeg klarer å ta GODT vare på den, og den er lykkelig. Jeg ønsker ikke å få en katt til å bli eller være ulykkelig, dette blir for meg forredrelig. Så jeg vil være sikker på at jeg klarer det, og om dere der ute tror jeg klaret det.

Tror dere jeg klarer dette?

Setter STOR pris på alle råd jeg kan få, uansett hva! Smilefjes

Hjelp meg!

Takk på forhånd.
Rapporter til moderator   Loggført
SweetSurprise
Kattunge

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 13. mai 2010, 12:40:43 pm »

Heisann =)

Er selv en 93 modell, og skal til sommeren få meg en bengal. Før jeg valgte meg denne rasen leste jeg MASSE om den. Og da mener jeg virkelig masse. Jeg spurte folk som eide eller hadde hatt med rasen å gjøre, og samlet råd fra de, pluss mye lesing på nettsider og kikking på youtube. Man skal aldri kjøpe et dyr på impuls, og det at du er villig til å lese såpass mye om det og ta imot råd er bra.

Siden den eneste preferansen du krever er at katten er sosial og kosete, trenger du vel strengt tatt ikke en rasekatt?

Men hvis du vil ha en rasekatt er Ragdoll en veldig sosial og kosete pus, kjent for å være utrolig menneskekjær. Men det at de er såpass kosete kan kanskje være negativt, ettersom den vil bli etterlatt alene noen timer mens du er på skolen?

Om du vil bruke lite tid på pelsstell kan du skaffe deg en korthåret katt. invester i en børste og godt för så slipper du at den røyter så himla mye som den ellers kunne ha gjort.

En blandingskatt kan være like fult et lys i hverdagen som en rasekatt, du vet bare ikke helt hvordan den vil bli som voksen ettersom du ikke kjenner til rasen eller stamtreet til katten.

Det trenger ikke være et problem, så lenge du er kresen når det kommer til hvem du kjøper katten av. Mange folk kjøper seg en hunnkatt, som igjen ikke blir kastrert, som igjen får kattunger - og da har det seg slik at en del bare vil bli kvitt pusene fortest mulig.
Derfor er det viktig du spør de du skal kjøpe katten av spørsmål. F.eks er katten 12 uker gammel? Hva slags för gir dere katten? Er den godt sosialisert? Er de stuerene? Har mammakatten fått vaksine og sjekk hos dyrlege i den siste tiden?
Se deg rundt også - har kattungene et godt sted å sove, er mammakatten kosete og sosial, er det rent i kattekassen, har de tilgant til mat og rent vann?

Alle katter er individer, og selv om hannkatter er kjent for å være billigere å kastrere enn hunnkatter og ha et litt jevnere humør, kan du ikke plukke ut en katt bare etter om det er hunn eller hann.

Når du først hilser på kattungene og skal velge deg ut din pus kan du gjøre dette: Observer kattene. Hvem er mest "outgoing" og selvsikker, virker mest trygg på seg selv? Se også på størrelsen til katten. Vet det er brutalt, men ikke velg den søteste og minste pga. medlidenhet - de minste og mest puslete har størst sjanse for å bli syke og svake, så ta den som ser mest solid ut.
Løft også opp kattene og se hvordan de reagerer. Hvis katten spreller og mjauer etter moren sin er det mest sannsynelig ikke den mest kosete katten, så velg en som tar det å bli løftet opp med litt mer ro.

Her er en god side hvis du vil lese mer om kattunger og det å ta seg av en pus:
http://www.hillspet.no/Adult/Cat/Kitten/Behaviour-and-Lifestyle/Finding%20and%20choosing%20a%20kitten.aspx

God side, og perfekt for nybegynnere.

Kattungen skal etter hva jeg har hørt ha en grunnvaksine i den 12 og 16 uken, men kjøper du en rasekatt er det mest sannsynelig tatt hånd om når du henter den. Slik er det i hvert fall med pusen jeg har reservert. Også skal du ta de til dyrlegen en gang i året/halvåret for flere vaksiner. Er det en utekatt kan du gi den ormekurer rett før utesesongen, slik at det også er tatt hånd om.

Jeg har selv lest veldig mye om katter, noe jeg er glad for den dag i dag. Føler meg veldig klar for det å eie en katt, og vet hva som ligger i det å eie et levende dyr....

Håper du forstår at det å eie en katt både krever tid og penger.
Kos, utstyr, leker, dyrlege, kvalitetsför... ikke se bort ifra at noen pyntegjenstander går i gulvet, for har du en kattunge i hus kan jeg råde deg til å skru noen møbler i veggen. Det må i hvert fall jeg gjøre  Ler  Kjøp en god klorestolpe og ha en eller to kattekasser i huset, så går det nok fint. De er tross alt uavhengige vesen, og er rene fra naturen sin side, så sånnsett er ikke katter et så veldig utfordrende kjæledyr å eie.

Det viktigste nå i "planleggings og tenke" perioden er at du går etter magefølelsen. Tror du selv at du klarer det? Jeg kan ikke fortelle deg om du er klar for å skaffe deg en katt eller ikke, dette er tross alt noe du må vite selv, men det virker som du virkelig vil det og vet at du kan gi katten et godt hjem.

Lykke til =)
Rapporter til moderator   Loggført
Lese om katt?
Bokkilden har bøkene
www.bokkilden.no
Litterlocker?
LitterLocker forsegler lukta fra kattesanden på 1-2-3
www.zoosupply.com
DVD om Siameser
Lær mer om katterasen Siameser
www.cdon.no
Sider: [1]