Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 909 medlemmer - Nyeste medlem: zailaini

21. mai 2012, 18:11:15 pm
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: avls hans (fersk)  (Lest 531 ganger)
Kristine
Kattunge

Vis profil E-post
« på: 21. oktober 2009, 15:03:05 pm »

Hei, jeg har en britisk korthår rødmasket hanne, han er 5 mnd, og på sikt så vurderer jeg å bruke han i avl ett par ganger før han blir kasterert.
Dette er noe jeg tenker mye på om dagen, jeg er ny og jeg er fersk når det gjelder  å bruke katter i avl,
mao jeg trenger råd og søker meg litt til forumet her og håper på mange nyttige tips.
Hva kreves det av en avls hanne?
Hva bør enn tenke på?
vet ikke helt hvor jeg skal starte så håper dere kan hjelpe meg litt på vei?
Jeg blir også å snakke litt med oppdretter men også greit å høre andres erfaringer.

Jeg har heller ikke lyst å risikere å bli lurt.  Spørrende Spørrende
Rapporter til moderator   Loggført
Raggisfrøkna
Kattunge

Vis profil WWW
« Svar #1 på: 24. oktober 2009, 1:34:32 am »

Rådfør deg med oppdretteren din, du, så sant oppdretteren vet hva det vil si å avle på riktig måte.
Selv om du ikke selv skal drive oppdrett, og kun låne ut din hannkatt, er det mye man skel tenke på, og man trenger somregel hjelp til dette som nybegynner.

* Først og fremst må hannkatten din være registrert i stamklasse 1, altså avlsklassen, og være solgt som avlshann.
* Det kan være lurt å stille ham ut noen ganger, helst i voksen klasse, slik at du vet at han holder standarden for din rase.
* Når du velger avlspartner til din hannkatt, så tenk at denne skal komplettere din katt i type, og at parringen skal være til rasens beste.
(Dette kan du ikke vite uten å kunne standarden til din egen rase)
* Ikke lån ham ut til hvem som helst, og pass på at kombinasjonen passer stamtavlemessig.
* Det som nesten er viktigst av alt er å vite at det ikke finnes arvelige sykdommer bak det du avler på, og om det skulle finnes noe slikt- passe på at slikt ikke blir fordoblet i linjene man velger å parre med. Sjekk gjerne ut hvilke tester som er vanlig å utføre på din rase før avl, og utfør disse testene på ham før du låner ham ut.
* Ikke lov for mye og for langt frem i tid...det er ikke bare-bare å ha en fertil avlshann hjemme.
* Det er vanlig at hunnkatten kommer hjem til hannkatten for parring, om ikke det foreligger helt spesielle grunner til at hannen må dra til hunnen.

Dette er det jeg kommer på i farten. Håper du finner noen interessante håpefulle etterhvert Smilefjes
Tror ikke jeg har sett en rødmasket britte før? De må være skjeldne?

(Jeg vet ikke hvordan det fungerer med maskede britter? Mulig de har "regler" for parring, slik colourpoint perserne har?)
Jeg regner iallefall at oppdretteren din kan gi deg mange gode råd, eller kan henvende deg til et britteforum, der du kan rådføre deg med folk som driver med samme rase.
Rapporter til moderator   Loggført

Sider: [1]
Skriv ut
Gå til:  

Annonser