Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 909 medlemmer - Nyeste medlem: zailaini

21. mai 2012, 18:01:19 pm
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: DNA teste ragdoll  (Lest 1889 ganger)
Kattepus
Ungdyr

Borris Exotic

Vis profil E-post
« på: 09. august 2009, 20:03:35 pm »

Bør jeg dnateste katten min selv om begge foreldrene er N/N HCM ?

Rapporter til moderator   Loggført
Raggisfrøkna
Kattunge

Vis profil WWW
« Svar #1 på: 09. august 2009, 23:38:39 pm »

Du behøver ikke, om oppdretteren kan legge frem kopi av testpapirene til deg.
En katt fra N/N foreldre skal være N/N Blunk

Det du kan gjøre, er å teste katten din for CIN (Nyrer) og HCM med ultralyd når hun blir gammel nok, altså over 10 mnd gammel (helst eldre)
Det kommer litt an på hvor hen i landet du bor for å få til dette.

Grunnen til at det i tillegg testes for HCM ved ultralyd, er at katten ikke er garantert HCM-fri om den kun har tatt gentesten. HCM1 er kun ett av mange gen som kan gi HCM, men det er kun dette ene genet det foreløpig finnes test for.

Det som også kan være nyttig, er å teste katten for FIV og FeLV.
Det får du gjort hos veterinæren ved å ta en blodprøve og be ham sende den inn til laboratoriet.

Kattepus
Ungdyr

Borris Exotic

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 13. august 2009, 8:10:43 am »

snakket med opdretteren, skal få kopi av testene på morens besteforeldre og min katts far. Disse katten er også testet for FIV og felV negativ Smilefjes
Raggisfrøkna
Kattunge

Vis profil WWW
« Svar #3 på: 24. oktober 2009, 1:38:34 am »

Det er bra Smilefjes

Hvor i landet bor du?

Bor du på vestlandet, kan jeg evt gi deg mer info om når vi skal ha neste testing her i Stavanger, slik at du også kan få testet katten din.
Det var egentlig jeg som skulle ha ansvaret for testingen, men har hatt så mye å gjøre det siste halve året at jeg ikke har hatt tid til å konsentrere meg om dette.
Hadde håpet at noen andre ville ta fatt i dette, men skal forhøre meg litt rundtomkring først.

Når vi tester her, så kommer det katter fra hele vestlandet hit, så det er bare å melde seg på Smilefjes

Kattepus
Ungdyr

Borris Exotic

Vis profil E-post
« Svar #4 på: 26. oktober 2009, 17:03:06 pm »

Heisann, vet du hva det vil koste sånn ca å ta en testing i stavanger?
Jeg sjekket bare så vidt med dyrlegen her sånn bare i tilfelle og fikk ett prisoverslag på 2000+++

Har fortsatt ikke fått papirer fra opdretter, men det er jo ikke noe som haster og regner egentlig med at jeg får det siden alt elelrs har vært så knirkefritt Smilefjes
Raggisfrøkna
Kattunge

Vis profil WWW
« Svar #5 på: 26. oktober 2009, 23:17:03 pm »

Heisann, vet du hva det vil koste sånn ca å ta en testing i stavanger?
Jeg sjekket bare så vidt med dyrlegen her sånn bare i tilfelle og fikk ett prisoverslag på 2000+++

Har fortsatt ikke fått papirer fra opdretter, men det er jo ikke noe som haster og regner egentlig med at jeg får det siden alt elelrs har vært så knirkefritt Smilefjes
Prisen kommer litt an på hvor mange katter det er som testes, men jo flere det er, jo billigere blir det for oss.
Det er en svansk veterinær som kommer hit til oss på en av dyreklinikkene i byen og leser av resultatet. Testingen foregår i en weekend.
Forrige gang vi testet, tror jeg at vi betalte rett i underkant av 1000 pr katt, testing av HCM og nyrer.

Jeg synes det er litt rart at din veterinær ga deg priser på dette, for jeg vet bare om to klinikker her i Norge som utfører testingen fast (Jeløya, og en til klinikk)men det er mulig klinikkewn din også har en hjertespesialistveterinær under utdanning i Pawpeds-helseprogrammet?

Om det var DNA-HCM-test han mente, så var det forferdelig dyrt med 2000 kr!!! Dette kan du gjøre selv, og det koster ca rundt 500 kr om du sender svabertestene inn til Laboklin i Tyskland.
Velger du å dra blod hos veterinær, så blir det nok litt dyrere, men ikke så dyrt som 2000 kr.

Kattepus
Ungdyr

Borris Exotic

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 27. oktober 2009, 9:25:13 am »

Ok, vel vet hadde 3 forskjellige tester, en for kun ragdoll, en for et gen som bl.a er i MCO og en annen en husker ikke. Men vet påsto at alle genene kunne være i ragdoll, og alle var hcm.
Slik jeg forsto det sender bare vet prøven videre hvis jeg "bestiller" via vet.

Jeg spurte bare da jeg var innom der for noe annet. Men som nevnt så kan det hende at jeg slipper.

Faren hennes er testet N/N og bestemor og bestefar på andre siden er N/N.
Hvis jeg ikke får papirene på det betaler jeg for en egen test.
1000,- var jo ikke så ille, men så spørs det jo hva reisen vil koste...
jackc
Kattunge

2365982 jackc1377@gmail.com lawyergregg bolingerjohan
Vis profil WWW E-post
« Svar #7 på: 24. februar 2011, 14:20:30 pm »

Una storia di trappole, teste mozzate e bracconieri condannati grazie al Dna ROMA. "Legambiente Natura", la nuova iniziativa del Cigno Verde che informerà sulle notizie, le attività, le iniziative e gli eventi del mondo delle aree protette e della ...

Sider: [1]
Skriv ut
Gå til:  

Annonser