Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 909 medlemmer - Nyeste medlem: zailaini

21. mai 2012, 17:59:34 pm
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: registrering av stamnavn  (Lest 1815 ganger)
Kattepus
Ungdyr

Borris Exotic

Vis profil E-post
« på: 18. juli 2009, 23:52:00 pm »

kan man registrere stamnavn før man har fått katten/ene?

-Susanne
Rapporter til moderator   Loggført
Black Mail
Kattunge

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 19. juli 2009, 20:21:22 pm »

Jada! Bare å søke...
D3vilmind
Kattunge

Smokey Morex

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 20. juli 2009, 13:37:59 pm »

Hva er stamnavn? Kan man lage/ha sitt eget?
Jeg har hatt katter før men dette er helt nytt for meg.. Er også ganske usikker på hvilken rase katten min er.. Han er sølvgrå og litt mørkere grå på mønsteret som er mackrel tabby tror jeg også har han grønne øyne.. han er 3 mnd gammel. Er det for tidlig å se hvilken rase han er i så fall.. ?

Jeg tror han er en blanding. Ler

Eirin-Rosita Meyer Ingvardsen
Black Mail
Kattunge

Vis profil E-post
« Svar #3 på: 22. juli 2009, 6:50:55 am »

Stamnavn er det samme som oppdretter navnet ditt (kennelnavnet på hunder). Alle katterunger som blir født hos deg og har stamtavle vil få dette navnet. Mitt er (N)Black Mail. Du lager ditt eget, helst noe som betyr noe for deg, og søker NRR om å få det. Det skal ikke være identisk eller ligne for mye på andre registrerte stamnavn hos FiFé.

Katten din er huskatt med mindre den har stamtavle. Selv ikke en renraset katt er noe annet enn huskatt uten stamtavlen som viser slekt bakover.

H*n høre nydelig ut, sannsynligvis svartsølvtigret etter beskrivelsen din.
Du burde kastrere den! Blunk
D3vilmind
Kattunge

Smokey Morex

Vis profil E-post
« Svar #4 på: 22. juli 2009, 14:09:27 pm »

Så det vil si at jeg kan lage et eget stamnavn ?

han er nydelig.

Jeg vet ikke helt om jeg skal kastrere han enda...

Jeg vil prøve å ha han som avlshanne, men jeg er ikke sikker på det heller. Han er så vill og han skal være innekatt.. Gardinene er nesten ødelagte... huff... han har vært med veterinær og fått vaksine. Og hu sa at vi skulle komme tilbake om 3 mnd og kastrere han om vi ønsket det.

Hun annbefalte det.  Smilefjes

Kattepus
Ungdyr

Borris Exotic

Vis profil E-post
« Svar #5 på: 22. juli 2009, 18:19:33 pm »

http://www.torillmoseng.com/routine.htm

Det er mange fordeler med å kastrere en katt man ikke skal bruke i avl. Tror det er lurt at du leser litt om det før du eventuelt bestemmer deg for å ikke gjøre det. Samtidig tror jeg ikke det at opdrett av huskatter er noe som er utbredt. Det finnes desverre alt for mange "vanlige katter" som aldri får noe hjem. Huskatter er det alltid mange av, og det er jo ikke alltid lett å finne hjem til alle.

Hvis katten er rasekatt, vet personen du fikk den av garantert hvilken rase det er. Hvis ikke er det nok en huskatt du har. Huskatt er en generell betegnelse på katter uten stamtavle.

Når det gjelder stamnavn kommer du nok desverre til kort med tanke på at kattungene får navnet til opdrettet de er født i (stamnavn eid av hunkatts eier).
 Lese
D3vilmind
Kattunge

Smokey Morex

Vis profil E-post
« Svar #6 på: 22. juli 2009, 22:10:02 pm »

aha.. Okay.. Da forsto jeg.

Så hvis jeg kjøper meg ei hunnrasekatt så får jeg no slags papirer til stamtavla og stamnavn kan jeg velge selv om jeg vil ha henne som avlshunn.. ?

Hun jeg fikk katten av visste ikke hva slags rase hennes katt var men hun var korthåra og grå/blå mens kattungene var grå og stripete.. lurer på om det er en blanding av vanlig norsk skogskatt og kanskje russian blue... :/ vet ikke .. derfor jeg vil finne det ut...

Kattepus
Ungdyr

Borris Exotic

Vis profil E-post
« Svar #7 på: 23. juli 2009, 10:59:27 am »

Hvis du kjøper hunkatt fra opdretter, og du avtaler med opdretteren du kjøper henne fra at du skal bruke hennet til avl. Da kan du søke om stamnavn. Kattunger som fødes hos deg av din hunkatt får da navnet du har valgt.
Sider: [1]
Skriv ut
Gå til:  

Annonser