Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 871 medlemmer - Nyeste medlem: shanebrieg

08. februar 2012, 15:17:58 pm
Sider: 1 2 [3]
Skriv ut
Skrevet av Emne: Problematiske katteraser  (Lest 5647 ganger)
frank
Kattunge

Vis profil
« Svar #30 på: 26. mars 2009, 12:43:48 pm »

Øh, med kryssavl så mente jeg innavl. At man krysser mor med avkom eller far med avkom.

Ah, my bad.

Kan ikke si jeg er så mektig imponert over din holdning eller kommentarer heller. Så du kan jo alltids ta en liten "attitude adjustment" og svare folk på en ordentlig måte, så får du kanskje et ordentlig svar også.

Du får svar på tiltale, enkelt og greit. Drittpreik fortjener drittpreik til svar. Faktum: Du har ikke kommet med ett eneste bidrag til saken. Det eneste du har gjort er å syte. Og når hele agendaen din er å angripe meg for å være ufin, så blir det litt komisk når du selv gjør akkurat det samme som du anklager meg for.

Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere med deg, da du ikke er ute etter å diskutere. Det eneste "konstruktive" du har gjort er å svare på det jeg skriver med anklagelser om å "bare være ute etter å peke finger", på tross av at jeg faktisk har nevnt konkrete elementer i saken, og da blir det bare teit. Driting i eget rede er lite underholdende, synes jeg.
« Siste redigering: 26. mars 2009, 12:48:33 pm av frank » Rapporter til moderator   Loggført
Maja Elise
Kattunge

Vis profil
« Svar #31 på: 26. mars 2009, 12:47:57 pm »

Du får svar på tiltale, enkelt og greit. Drittpreik fortjener drittpreik til svar. Faktum: Du har ikke kommet med ett eneste bidrag til saken. Det eneste du har gjort er å syte. Og når hele agendaen din er å angripe meg for å være ufin, så blir det litt komisk når du selv gjør akkurat det samme som du anklager meg for.

Kun delvis, jeg HAR sagt at det er problemer i enkelte raser (noen verre enn andre) og jeg har nevnt min mors stakkars katt som resultat av "dårlig" avl, samt mangler på restriksjoner og selvkritikk innad i raseforbundet. Men de hopper du jo pent over Blunk
Rapporter til moderator   Loggført
frank
Kattunge

Vis profil
« Svar #32 på: 26. mars 2009, 12:53:14 pm »

Kun delvis, jeg HAR sagt at det er problemer i enkelte raser (noen verre enn andre) og jeg har nevnt min mors stakkars katt som resultat av "dårlig" avl, samt mangler på restriksjoner og selvkritikk innad i raseforbundet. Men de hopper du jo pent over Blunk

Uhm...nei, jeg "hopper ikke over" det - jeg oppfattet det bare ikke som et forsøk på å diskutere noe...? Var det ment som det? I såfall har jeg jo ikke sagt noe imot det; Det finnes masse useriøs "kjøkkenbordsoppdrett", og det er helt klart mer representert innenfor enkelte raser enn andre. Og det er KLART at en oppdretter som unngår innavl over maksprosenten, og som ikke avler på avlshanner- eller hunner med sykdommer/lidelser, er mer seriøse enn de som driter i dette. Men det alene gjør jo ikke nødvendigvis rasen til en bra, sunn rase.

Det som later til å være problemet her, er at jeg mener at Sphynx også er en rase med alvorlige defekter som ikke burde vært avlet på. Dette til tross for at oppdretteren er seriøs og ikke avler på dyr med sykdommer etc. Hele grunnlaget for rasen er for drøyt til at man burde avlet på den, mener jeg. Du må selvsagt få mene noe annet, men jeg har tilgode å se særlig gode argumenter for å avle på en rase som er 100% avhengig av å være innendørs nesten hele tiden for å overleve.
Rockelfen
Kattunge

Vis profil
« Svar #33 på: 14. oktober 2009, 23:07:04 pm »

Flau
Jeg kom inn her og leser dette innlegget. Og jeg vil gjerne blande meg inn for dette irriterte meg grenserøs. Jeg bryr meg ikke om dette høfflighets greiene for det er det meste som blir skrevet.

Og Frank, jeg oppfatter det slik som jeg tolker det du ser.
Du mener at visse rase katter som er problematiske, ikke har rett å ekistere pga de har et eller annet greie for å ikke greie å overleve naturen.

Sphynx må jo ha solkrem for å ikke bli brent, men det må jeg også pga jeg har ganske hvit hud, og må smøres på med krem pga eller kan man få hudkreft og sånt, så når jeg får meg en Sphynx så kommer den også å smøres inn til huden får tåle solen stil slutt. Om det stemmer vet jeg ikke.
Men jeg mener det er ikke rett å kalle det en svak het eller noe for vi mennsker har levd så lenge i sivilasjonen til å glemme åssen det var å leve i naturen.
Perser ble avlet slik opp etter årene men forskere eller andre driver nå og studere for å finne ut dette problemet, men boxsere og Mops har også puste problemer.

En annen ting er at vi mennekser avler opp visse katteraser etter vår behov, akkurat som vi har gjort med hunder i mange år. Finnder vi feil retter vi opp men det vil ta sin tid.
Og ja vi gjør det av vår egen ego.
Jeg ser det slik at du vil helst ha sterke katte raser som kan ta bare på seg selv. Men jeg synes det ikke er rett å si det, pga
samme prinsippe til funksjonshemmende mennekser som heller ikke kan overleve.
Har de ikke like rett å leve som katter uten perls eller katter med pusteproblemer?

Kattespill på mobilen?
Morsomt mobil-puslespill med kattebilder
www.jamba.no
Din katt på lerret?
Bestill hos FotoKnudsen
www.fotoknudsen.no
Lei av kjedelige t-skjorter?
Threadless har t-skjortene med de kuleste motivene
www.threadless.com
Sider: 1 2 [3]
Skriv ut