Jeg kom inn her og leser dette innlegget. Og jeg vil gjerne blande meg inn for dette irriterte meg grenserøs. Jeg bryr meg ikke om dette høfflighets greiene for det er det meste som blir skrevet.
Og Frank, jeg oppfatter det slik som jeg tolker det du ser.
Du mener at visse rase katter som er problematiske, ikke har rett å ekistere pga de har et eller annet greie for å ikke greie å overleve naturen.
Sphynx må jo ha solkrem for å ikke bli brent, men det må jeg også pga jeg har ganske hvit hud, og må smøres på med krem pga eller kan man få hudkreft og sånt, så når jeg får meg en Sphynx så kommer den også å smøres inn til huden får tåle solen stil slutt. Om det stemmer vet jeg ikke.
Men jeg mener det er ikke rett å kalle det en svak het eller noe for vi mennsker har levd så lenge i sivilasjonen til å glemme åssen det var å leve i naturen.
Perser ble avlet slik opp etter årene men forskere eller andre driver nå og studere for å finne ut dette problemet, men boxsere og Mops har også puste problemer.
En annen ting er at vi mennekser avler opp visse katteraser etter vår behov, akkurat som vi har gjort med hunder i mange år. Finnder vi feil retter vi opp men det vil ta sin tid.
Og ja vi gjør det av vår egen ego.
Jeg ser det slik at du vil helst ha sterke katte raser som kan ta bare på seg selv. Men jeg synes det ikke er rett å si det, pga
samme prinsippe til funksjonshemmende mennekser som heller ikke kan overleve.
Har de ikke like rett å leve som katter uten perls eller katter med pusteproblemer?