Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 871 medlemmer - Nyeste medlem: shanebrieg

07. februar 2012, 15:38:00 pm
Sider: 1 [2] 3
Skriv ut
Skrevet av Emne: Problematiske katteraser  (Lest 5642 ganger)
frank
Kattunge

Vis profil
« Svar #15 på: 23. mars 2009, 11:41:30 am »

Maken til syting. Jeg har da ikke "vrengt" på noe av det du har sagt. Du hevder jo å vite bedre enn bla.a. veterinærer når du påstår at "fordelene oppveier ulempene". Det er dessuten et helt meningsløst utsagn, fordi fordelene med en katt - kattens vesen og væren - vil nesten _alltid_ være positiv. Men jeg siktet mer til din antydning om at perserkatter heller ikke var noe problem.

Og ja, du kan garantert gi Sphynxen et miljø hvor hårløsheten ikke er et problem. Og heller ikke har vel jeg sagt at Spynx er det største problemet - det åpenbart største problemet blant katter som er lovlige i Europa er Perser. Personlig stoler jeg ikke på at en så ekstrem mutasjon som Sphynxen har er bra for katten på sikt. Hva om katten ved et uhell blir låst ute i 5 grader, og det går et døgn før man kommer hjem igjen og kan slippe den inn? Slikt _kan_ jo skje, og det ville vært potensiellt katastrofalt for katten.

Men, som sagt - det som er hovedproblemet er raser med genetiske defekter som resultat av ekstrem avl. Der er Perser et grellt eksempel på en fullstendig ødelagt fysikk, og som også har andre genetiske sykdommer som ikke synes utenpå. Britisk Korthår er et annet eksempel, som ikke ser så ekstrem ut (bortsett fra unaturlig store øyne, slik som bl.a. Burmeser), men som har alvorlige medisinske defekter.
Rapporter til moderator   Loggført
(N)Fossegrimen
Kattunge

Vis profil WWW E-post
« Svar #16 på: 24. mars 2009, 0:50:14 am »

jeg har ikke uttalt meg om perser, jeg har sagt flere ganger at jeg ikke har grunnlag for å uttale meg om denne rasen da jeg ikke har nok kunnskap og kjennskap til den.
frank
Kattunge

Vis profil
« Svar #17 på: 24. mars 2009, 13:34:39 pm »

Og igjen, for 1000nde gang: Jeg har heller ikke sagt eller antydet at du har uttalt deg om Perser. Du uttaler deg om Sphynx, og til å begynne med om noe som fremsto som generellt. Det er det jeg svarer på, og argumenterer mot. Du må ikke la deg vippe helt av pinnen bare fordi det kommer et og annet fremmed ord inn i sammenhengen - da blir det rimelig vanskelig å diskutere med annet enn enkle setninger.

Hva med litt saklighet?

"Sphynx cats have to be kept indoors because their lack of hair makes them vulnerable to cold in the winter and sunburn in the summer and they have also been linked to other skin diseases."

Sphynx blir lett solbrente, p.g.a. at de mangler den naturlige pelsen. De tåler hverken kulde eller sol særlig bra, fordi det er en mutasjon og ikke en naturlig pelsløs rase. Hadde den vært naturlig pelsløs hadde huden hatt egenskaper som beskyttet dem bedre. Slik er det ikke. Det er også mye som tyder på andre hudproblemer, noe som faller ganske logisk på plass. Da blir det jo litt fjernt at du hevder at "nei, det er ikke slik, fordi mine katter ikke har noen problemer". Javel, så fagfolkene og veterinærene tar feil, ifølge deg.
« Siste redigering: 24. mars 2009, 13:40:49 pm av frank » Rapporter til moderator   Loggført
Maja Elise
Kattunge

Vis profil
« Svar #18 på: 24. mars 2009, 20:17:27 pm »

Frank - Jeg er ikke oppdretter men jeg har ganske klare meninger om hva jeg syntes er "vettugt" avl og ikke, og selv JEG begynner å lure på om du har "drittsekk" switchen på idag. Du er velkommen til å gå i "OFF" mode.

Du baserer din "kunnskap" på en enkel artikkel om ekstremraser. Javel?
Gratulerer, du kan lese.

Men jeg ser deg ikke omtale de katterasene som har STØRST problemer med dårlig/ekstrem avl (fra et genetisk ståpunkt) innenfor Norge. Er ikke disse like viktige?

At persere har problemer er ikke akkurat en statshemmelighet.
At sphynxen ikke kan være utenfor over lengre tid om sommeren eller om vinteren bør enhvert vettug katteeier legge merke til om de har en halv hjernecelle, så jeg kan ikke se for meg folk på død og liv hiver ut sin sphynx-katt i hagen for at den skal "få seg litt frisk luft". Tar man godt vare på dyra sine og tar forbehold utifra hva slags rase man har skaffet seg, så opplever man minimalt med problemer.

SPhynxen er riktignok en mutasjon opprinnelig. Men hva er er det som tilsier den ikke vil mutere/utvikle videre til å opprettholde et sterkere forsvar mot f. eks. solen?

Forøvrig er jeg egentlig ikke interessert å diskutere videre med deg ettersom du ser ut til å være langt mer opptatt av å belære oss andre med din nye "shiny" kunnskap.
« Siste redigering: 24. mars 2009, 20:20:48 pm av Maja Elise » Rapporter til moderator   Loggført
(N)Fossegrimen
Kattunge

Vis profil WWW E-post
« Svar #19 på: 25. mars 2009, 11:52:34 am »

Og igjen, for 1000nde gang: Jeg har heller ikke sagt eller antydet at du har uttalt deg om Perser.
Men jeg siktet mer til din antydning om at perserkatter heller ikke var noe problem.

da lurer jeg fælt på hva du mener om disse sitatene?
frank
Kattunge

Vis profil
« Svar #20 på: 25. mars 2009, 17:59:39 pm »

Gratulerer - du klarer faktisk å være enda mer nedlatende enn jeg blir anklaget for, og som jeg mener å være. Min "nye" kunnskap? Hvor har du det fra at jeg ikke har drevet med katter i flere år enn du har gått oppreist? Og hvor i all verden har du det fra at jeg baserer det jeg sier på kun én artikkel? Denne artikkelen er interessant fordi for første gang så uttaler deler det offisielle rasekattmiljøet seg om saken, og viser at noen av dem faktisk har skjønt noe.

Perser og Pshynx blir relevant å diskutere akkurat her, fordi de var eksemplene. Vi kunne godt diskutert en større helhet, men jeg har jo allerede fått bekreftet det jeg sa i det første innelegget, nemlig at oppdrettere enten ikke vil tenke på dette eller stritter imot slik som du gjør nå.

Men, som sagt, jeg skulle gjerne diskutert alle raser med alvorlige problemer. Men det er jo ikke noe å diskutere når du kommer med slikt tøv.

Apropos Sphynx og din "teori" om at den muterer og utvikler forsvar mot solen: Dette viser jo forsvinnende lite kunnskap, da. Det er jo nettopp det at oppdrettere har tatt vare på en mutasjon, og så RENDYRKER denne, som fører til at mutasjonen IKKE blir utjevnet og rettet opp. Hvis Spynxen skulle fått mulighet til å utvikle normal hud, så ville den etter all sannsynlighet endt opp med å få hår. Det skal ikke veldig dype kunnskaper om kattedyr (og pattedyr generellt) for å se det. Og noe slikt vil selvsagt enhver oppdretter kjempe imot. Så nei, det er heller tvilsomt, i likhet med de aller aller fleste andre tilfeller.

NB: Ikke svar med et nedlatende kjefteinnlegg, og så avslutt med at du ikke vil diskutere. Det er for barnslig, og ingen voksne mennesker gjør slikt. Har du ikke hode eller mage til det, så får du la være å si noe i det hele tatt, slik som 99% av alle andre oppdrettere og/eller aktive kattefolk.

Frank - Jeg er ikke oppdretter men jeg har ganske klare meninger om hva jeg syntes er "vettugt" avl og ikke, og selv JEG begynner å lure på om du har "drittsekk" switchen på idag. Du er velkommen til å gå i "OFF" mode.

Du baserer din "kunnskap" på en enkel artikkel om ekstremraser. Javel?
Gratulerer, du kan lese.

Men jeg ser deg ikke omtale de katterasene som har STØRST problemer med dårlig/ekstrem avl (fra et genetisk ståpunkt) innenfor Norge. Er ikke disse like viktige?

At persere har problemer er ikke akkurat en statshemmelighet.
At sphynxen ikke kan være utenfor over lengre tid om sommeren eller om vinteren bør enhvert vettug katteeier legge merke til om de har en halv hjernecelle, så jeg kan ikke se for meg folk på død og liv hiver ut sin sphynx-katt i hagen for at den skal "få seg litt frisk luft". Tar man godt vare på dyra sine og tar forbehold utifra hva slags rase man har skaffet seg, så opplever man minimalt med problemer.

SPhynxen er riktignok en mutasjon opprinnelig. Men hva er er det som tilsier den ikke vil mutere/utvikle videre til å opprettholde et sterkere forsvar mot f. eks. solen?

Forøvrig er jeg egentlig ikke interessert å diskutere videre med deg ettersom du ser ut til å være langt mer opptatt av å belære oss andre med din nye "shiny" kunnskap.
frank
Kattunge

Vis profil
« Svar #21 på: 25. mars 2009, 18:02:12 pm »

Og igjen, for 1000nde gang: Jeg har heller ikke sagt eller antydet at du har uttalt deg om Perser.
Men jeg siktet mer til din antydning om at perserkatter heller ikke var noe problem.

da lurer jeg fælt på hva du mener om disse sitatene?

Klønete av meg. Jeg mente selvsagt at jeg ikke har anklaget deg for å være perseroppdretter, og jeg vet godt at det eneste du har snakket om i egenskap av oppdretter er Sphynx. Men du _sa_ da i første innlegget at du kjente mange med perserkatter, og konkluderte ut i fra det at siden kattene lekte og hadde det bra så var det ikke noe galt med rasen. Og DET motargumenterte jeg ganske så krystallklart.
(N)Fossegrimen
Kattunge

Vis profil WWW E-post
« Svar #22 på: 25. mars 2009, 19:23:57 pm »

jeg kan kun snakke for min egen rase, sphynxen,  (fjernet deler av innlegget) er istand til å se at mine katter trives, leker, jakter, spiser, puster og klarer seg like godt som mine huskatter.

her omtaler jeg min rase, ingen perser, dette var mitt første innlegg, i mitt andre innlegg skrev jeg dette;

som jeg skrev i første innlegg så kan jeg kun uttale meg om min egen rase, jeg har ingen kjenneskap til perser, annet enn at jeg ikke liker det jeg ser, derfor vil jeg ikke uttale meg dypere om dem.

så nok en gang, hva mener du med dette?

Men du _sa_ da i første innlegget at du kjente mange med perserkatter, og konkluderte ut i fra det at siden kattene lekte og hadde det bra så var det ikke noe galt med rasen. Og DET motargumenterte jeg ganske så krystallklart.

om du skal kritisere meg for ikke å lese så får du se å gjøre det selv. kanskje du ikke hverken leser eller skriver så krystallklart som du tror? om du ville (som jeg mener å ha bedt om flere ganger) ta det litt med ro istedet for å hisse deg opp så kanskje det hadde vært litt greiere å ha en dialog?

NOK en gang beklager jeg om jeg har misforstått og du virkelig ikke er så krass som du gir uttrykk for å være, men det er slik jeg oppfatter det, og jeg skjønner ikke poenget..?
Maja Elise
Kattunge

Vis profil
« Svar #23 på: 25. mars 2009, 20:38:44 pm »

Vi kunne godt diskutert en større helhet, men jeg har jo allerede fått bekreftet det jeg sa i det første innelegget, nemlig at oppdrettere enten ikke vil tenke på dette eller stritter imot slik som du gjør nå.

Hvilken del av "Jeg er ikke oppdretter" var ikke tydelig nok?
Jeg tar tilbake det jeg sa om at du kan lese.

Jeg er heller ikke et barn, hvis det er det du sitter og innbiller deg. Jeg poengterte din egen usaklighet ved å si jeg ikke hadde interesse av å diskutere emnet ettersom du var fast bestemt på at samtlige oppdrettere i denne verden var "slemme grusomme" mennesker, godt bevist av hvordan du svarer Silje.

Min "drittsekk" kommentarer går på din oppførsel og hvordan du svarer folk. Du er overhodet ikke her for å ha en saklig diskusjon/debatt om hvilke problemer som medfølger avl av enkelte raser og hva man eventuelt kan gjøre for å forbedre situasjon, eventuelt hvilke restriksjoner som bør være på sin plass. Du er her for å være troll.

Silje her er faktisk noen av de mer ansvarsfulle og bedre oppdretterne jeg har vært borti. Sphynx er riktignok ikke en katt jeg selv ville hatt, men hun går til kurs og setter seg inn i avl og genetikk. Hun tester dyrene sine og gjør bevisste valg på å passe på at dyrene hun avler er friske.
Det er en ansvarsfull oppdretter.

Hvor har du det fra at jeg ikke har drevet med katter i flere år enn du har gått oppreist?

Vel, jeg begynner jo å dra litt på åra, så jeg har jo mine tvil der alene.
Men det går nok ut på hvordan du velger å starte tråden med link til en britisk artikkel som om det var din bibel, og vage kommentarer om noen merkelige folk i USA.
Videre går du til frontal angrep på Silje for så å omskrive hennes ord til å passe hva enn anklagelser du har uten å egentlig få med deg hva hun sier.

Forøvrig går din argumentasjon ut på at det er kattefolk der ute som ikke har fletta peiling på hva de driver med. For alt jeg vet.. You're it.
« Siste redigering: 25. mars 2009, 20:41:53 pm av Maja Elise » Rapporter til moderator   Loggført
(N)Fossegrimen
Kattunge

Vis profil WWW E-post
« Svar #24 på: 25. mars 2009, 22:54:43 pm »

Tusen takk for flotte ord Maja Elise!

Det setter jeg virkelig pris på!
frank
Kattunge

Vis profil
« Svar #25 på: 26. mars 2009, 11:27:02 am »

Rent saklig, så er det mye som kan gjøres hos raser som har "skjulte" genetiske defekter. Og disse tingene vil mange oppdrettere også kunne støtte, fordi det ikke strider med opprettholdelse av rasen. Problemet er størst der hvor det er selve kjennetegnene ved rasen som er hovedproblemet. Sphynx er et slikt eksempel, selv om det ikke er så grellt som f.ex. Perser. Munchkin er et annet eksempel. De fleste raser vil jeg tro har potensiale for å forbedres (perserkatter så f.eks. ganske så annerledes ut på 60-tallet enn de gjør nå - mindre ekstreme, selv om de var ganske flate i ansiktet da også).

Men det er også mange problemområder som neppe møter særlig velvilje. Størrelsen på øynene hos Burmerser (og Perser), lengden på bena på Munchkin, f.eks. Endrer man på dette, så endrer man også kjennetegnene til rasen. Og dessverre så har det vist seg opp gjennom årene i oppdretter- og kattemiljøer at kjennetegnene er viktigere enn at kattene skal være så sunne som mulig.

Jeg har aldri hørt en Perseroppdretter (for å fortsatt bruke det grelleste eksemplet) uttale at de kunne tenke seg å bidra til at rasen blir mindre ekstrem og mer naturlig. Dette selvfølgelig fordi de vil tape anerkjennelse og premier fordi kattene deres vil være dårlige i.h.t. rasestandarden. Hvordan skal det da være mulig å gjøre noe med dette?

De aller, aller fleste oppdrettere bruker også energi og kunnskap for å unngå å avle på katter som har sykdommer og/eller lidelser, for å unngå at dette bringes videre og/eller forsterkes. Men hva når disse lidelsene er konsekvenser av rasens fysiske attributter? Da blir det jo umulig å la være å avle videre på dem? Det hjelper lite å ta katter med sykdommer ut av avl når det generasjon etter generasjon viser seg at 2 av 7 katter har den samme hjertefeilen - da er det noe som ikke fungerer som det burde (NB: Det sistnevnte var et tenkt eksempel, og ikke knyttet til noen bestemt rase).

Dessverre har jeg liten tro på at oppdrettsmiljøene selv vil gjøre noe med dette. Eksempler på det motsatte har jeg aldri sett, men hvis de eksisterer så skal jeg selvfølgelig revurdere.

Jeg er heller ikke et barn, hvis det er det du sitter og innbiller deg. Jeg poengterte din egen usaklighet ved å si jeg ikke hadde interesse av å diskutere emnet ettersom du var fast bestemt på at samtlige oppdrettere i denne verden var "slemme grusomme" mennesker, godt bevist av hvordan du svarer Silje.

Du svarer som en unge, så det at du ikke er en unge strider med måten du skriver på. Akkurat som ventet, så tar du kritkk som et angrep, og angriper tilbake med enda mer ufine kommentarer enn du anklager meg for. Deg om det, for all del. Å jatte om at andre ikke "kan lese" og barnsligheter som det er bare trøttende, så at du foretrekker å holde deg unna diskusjoner forstår jeg veldig godt. At jeg leser feil, eller kan misforstå, er jeg forøvrig fullt ut i stand til å takle og innrømme.

1. Jeg har ikke anklaget Silje (?) for å være en uansvarlig oppdretter. Jeg har sagt at hun opprettholder en katterase som, i likhet med flere andre, aldri burde ha vært avlet på. DET tar du og hun som et angrep, og det forstår jeg godt. Men det er ikke slik at man kan la være å påpeke åpenbare fakta selv om noen føler seg truffet av det.

2. Jeg har ikke anklaget oppdrettere fleste for å være uansvarlige, grusomme eller slemme. Men jeg anklager ALLE oppdrettere av katteraser som har alvorlige defekter, synlige eller usunlige, for å drive en oppdrett som ikke burde ha vært drevet. Synd, selvsagt - fordi alle disse ødelagte kattene er jo så søøøøøte, og de maler og koser seg sånn.....leker gjør det også....så det kan jo ikke være noe galt med dem...?

Jeg skulle gjerne diskutert hva som kan gjøres med de problematiske rasene. Men når de eneste to som svarer enten benekter problemene eller bruker tiden på å syte, så er det jo ikke så mye tilløp til det fra andre heller?

Men dette er jo bare trøttende, selv om påstandene mine stort sett blir bekreftet gang på gang. Har du i det hele tatt noen tanker om genetiske defekter og opprettholdelse/rendyrking av disse hos katteraser? Noe annet enn syting over at jeg er ufin og tøv om at jeg "angriper" deg og andre? Og annet enn trøttende jatt om at jeg ikke kan lese fordi jeg misforstår eller leser feil noe du skriver?

Til sist: Ikke bruk ord og uttrykk du ikke behersker. Du viser at du ikke vet hva et "troll" er når du tar ordet i bruk, og det blir bare flaut.

så nok en gang, hva mener du med dette?

Må jeg skrive det en gang til? Ok: Jeg leste feil, eller misforsto, akkurat det du sa om det. Ok? Det er ikke noe poeng i å gjenta spørsmålet om hva jeg mener med dette, etter at jeg allerede har sagt at jeg misforsto deg.
« Siste redigering: 26. mars 2009, 11:46:02 am av frank » Rapporter til moderator   Loggført
Maja Elise
Kattunge

Vis profil
« Svar #26 på: 26. mars 2009, 12:09:06 pm »

Maja Elise: Du svarer som en unge, så tøvet ditt om at du ikke er en unge strider med måten du skriver på.
Svarene jeg får av deg høres ut som et såret egotripp. Artig.
Jeg fikk heller ingen svar på din påstand om at du "visste hva du drev med", uten at det er spesielt viktig for meg.

1. Jeg har ikke anklaget Silje (?) for å være en uansvarlig oppdretter. Jeg har sagt at hun opprettholder en katterase som, i likhet med flere andre, aldri burde ha vært avlet på. DET tar du og hun som et angrep, og det forstår jeg godt. Men det er ikke slik at man kan la være å påpeke åpenbare fakta selv om noen føler seg truffet av det.

2. Jeg har ikke anklaget oppdrettere fleste for å være uansvarlige. Men jeg anklager ALLE oppdrettere av katteraser som har alvorlige defekter, synlige eller usunlige, for å drive en oppdrett som ikke burde ha vært drevet.

Og der alene innrømmer du jo at du er her for å angripe folk. Du er ikke her for å diskutere, du er her for å peke fingre og si "fy". Det er jo noe man kommer langt med.

Synd, selvsagt - fordi alle disse ødelagte kattene er jo så søøøøøte,

Sphynx og Perser er nok de siste katterasene jeg ville kalt "søte", men det er kanskje et spørsmål om smak...

Har du i det hele tatt noen tanker om genetiske defekter og opprettholdelse/rendyrking av disse hos katteraser?

Du mener bortsett fra rasekatten min mor kjøpte for flere tusen kroner som viste seg å være "defekt" ettersom oppdretteren ikke syntes det var nødvendig å teste kattene sine for å passe på at det genetiske materiale den bar og avlet videre på var friskt? Du mener den samme katten som døde etter halvannet år av nyresvikt som resultat?

Selvsagt tenker jeg på det. Det er derfor jeg konsekvent henvedte meg til en oppdretter som testet kattene sine og hadde "rene" blodlinjer (altså, ingen forsøk på kryssavl) før jeg kjøpte rasekatt.

Men når raseforbundet selv er lite kritisk og ikke er med på å sette opp krav eller restriksjoner og går til sak mot hverandre for småpjatt...
Så har det sine begrensninger hvor mye man egentlig orker å engasjere seg.

Eller orker småtroll som hopper inn på forum kun for å peke fingre.
frank
Kattunge

Vis profil
« Svar #27 på: 26. mars 2009, 12:18:42 pm »

Morsomt med din konsekvente misbruk av begrepet "troll". Kan du ikke slutte med det? Det er så barnslig. Nå bruker du det i stedet for å skrive intelligente ord og setninger.

Ellers så skrev jeg flere paragrafer om saken før jeg kommenterte det du har skrevet tidligere. Når du så anklager meg for å peke fingre så betyr det jo at du er minst like interessert i saklighet som du anklager meg for å være.

Det går også an å ha mer enn én tanke i hodet samtidig. Samtidig som jeg er opptatt av at man gjør det som må til for å redusere defekter og arvelige sykdommer, så kan jeg også peke på oppdrettere av en ødelagt rase og kalle en krakk for en krakk. Jeg vet oppdrettere av Perser som er veldig opptatte av genetikk og å unngå arvelige sykdommer. Likevel så avler de videre på åpenbar fysiske defekter. Det er ingen motsetninger i å påpeke dette, så påstanden din om at jeg kun er ute etter å peke finger faller på sin egen urimelighet. Jeg kan i den sammenhengen poengtere at du åpenbart kun er ute etter å avvise kritikk ved å gjenta usakligheter.

Hva vil du vite om at jeg vet hva jeg snakker med? Jeg har hatt flere rasekatter (og også drevet med oppdrett), men fikk nok av rasemiljøer generellt for flere år siden, både på grunn av holdningene til avl/innavl og genetikk, og interne såpeoperaer. Det betyr ikke at alle oppdrettere er drittsekker eller tullinger. Jeg har hatt både rasekatter og "gatemix" katter - nå har jeg en av hver. Jeg har interessert meg for "faget" siden første gang jeg fikk en kattunge.

Det er derfor jeg konsekvent henvedte meg til en oppdretter som testet kattene sine og hadde "rene" blodlinjer (altså, ingen forsøk på kryssavl) før jeg kjøpte rasekatt.

Javel? Så du mener at man ikke skal kryssavle? Herrejemini...kryssavl i en rase er 100% nødvendig i flere tilfeller, nettopp for å blande ut genene og unngå innavl og arvelige sykdommer. Hvorfor prøver du i det hele tatt å late som om du vet noe om dette når du skriver noe så kunnskapsløst?
« Siste redigering: 26. mars 2009, 12:21:27 pm av frank » Rapporter til moderator   Loggført
Maja Elise
Kattunge

Vis profil
« Svar #28 på: 26. mars 2009, 12:29:03 pm »

Øh, med kryssavl så mente jeg innavl. At man krysser mor med avkom eller far med avkom.
Maja Elise
Kattunge

Vis profil
« Svar #29 på: 26. mars 2009, 12:30:53 pm »

Morsomt med din konsekvente misbruk av begrepet "troll". Kan du ikke slutte med det? Det er så barnslig. Nå bruker du det i stedet for å skrive intelligente ord og setninger.

Kan ikke si jeg er så mektig imponert over din holdning eller kommentarer heller. Så du kan jo alltids ta en liten "attitude adjustment" og svare folk på en ordentlig måte, så får du kanskje et ordentlig svar også.

Jeg vet oppdrettere av Perser som er veldig opptatte av genetikk og å unngå arvelige sykdommer. Likevel så avler de videre på åpenbar fysiske defekter.

Jeg har nok dessverre ikke vært borti så mange oppdrettere som er så veldig opptatt av friske gener...
« Siste redigering: 26. mars 2009, 12:33:34 pm av Maja Elise » Rapporter til moderator   Loggført
Lese om katt?
Bokkilden har bøkene
www.bokkilden.no
Litterlocker?
LitterLocker forsegler lukta fra kattesanden på 1-2-3
www.zoosupply.com
DVD om Abyssiner
Lær mer om katterasen Abyssiner
www.cdon.no
Sider: 1 [2] 3
Skriv ut
Gå til: