Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 909 medlemmer - Nyeste medlem: zailaini

18. mai 2012, 3:15:19 am
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: Tannfelling  (Lest 3206 ganger)
Tale
Kattunge

Vis profil
« på: 30. mars 2008, 16:57:09 pm »

Hei

Er det noen som har merket endret adferd ved tannfelling hos katten?

Pusen vår mistet sin første tann for en uke siden. For et par dagen siden så jeg så at han begynte å slikke seg unaturlig mye rundt munnen, slik han vanligvis gjør når han akkurat har spist. Han tygget litt og det knaste.. tror kanskje det var en løs tann som ikke kom ut men som ble tygget og svelget.

Det jeg ser nå er at han slikker seg mye rundt munnen. Når jeg kikker inn i munnen hans ser det ut som om at han har dobbelt sett med øvre hjørnetenner, men jeg er ikke helt oppdatert på hvordan tannstillingen til en katt skal se ut så dette kan være normalt. Han har også kastet opp tre morgener på rad nå, og jeg lurte på om dette også kunne være en konsekvens av tenner som svelges.

Jeg skal til dyrelege med han til uken for helsjekk og kastrering så jeg vil få svar da, men tenkte jeg skulle høre med dere som har lang erfaring om dere kjenner igjen noe av dette..
Rapporter til moderator   Loggført
gabrielle
Kattunge

Vis profil
« Svar #1 på: 02. april 2008, 19:08:36 pm »

Hei Tale,

Jeg kan ikke huske at våre katter noen gang viste unormal adferd når de felte tenner.
Men etter å ha sett hvor plagsomt det kan være for menneskebarn, hadde jeg ikke blitt forundret over at også kattebarn kan bli litt utafor av det.

Håper du og dyrlegen finner ut av det.

GothQueen
Kattunge

Vis profil
« Svar #2 på: 07. april 2008, 2:19:37 am »

Hei hei!
Flere av våre huskatter har vist forandret adferd ved tannfellingen.
Spesiellt huskatten vi har nå. Hun svelgte de fleste tennene hun mistet - da vi sjeldent fant noen tenner! Så vi gav henne bløtfôr flere ganger til dagen for å beskytte magen mot de skarpe tennene. Selvfølgelig fikk hun også tørrfôr, for at løse tenner lettere skulle falle ut.
Hun hadde et ekstremt tyggebehov, spesiellt godt var det å tygge på aviser og sugerør.

Dobble hjørnetenner er helt normalt! Siden katter er veldig avhenige av hjørnetennene så vokser de nye ut før de gammle faller ut, slik at de alltid har noe til å beskytte seg med. (katter bruker mye hjørnetennene når de sloss og jakter)

Vi hørte av og til at det knaste når hun tygget uten at hun spiste, et par ganger vikk vi "reddet" de løse tennene fra å bli svelget ved at vi klappet i hendene (skremte katten) når hun tygget på de løse tennene, slik at hun mistet dem på gulvet istede for å svelge dem.

Mens vår Manx (som nå er i tannfellingen) har ikke fått noe spesiellt forandret adferd, annet enn at hun er litt agressiv og litt mer hyper enn hva som er normalt for en katt på den alderen.
Vi har enda ikke funnet noen av hennes tenner, så vi regner med at de har blitt svelget eller gjemt under senga. Vi håper på å få tak i en hjørnetann som "trofé". HiHi  Ler

Her har jeg forresten et bilde av vår huskatt når hun hadde dobble hjørnetenner
http://i53.photobucket.com/albums/g70/GothQueen88/HPIM7029.jpg
(det var litt stort, så en link får holde)

Conny hopper raskere enn fotografens refleks.
Sider: [1]
Skriv ut
Gå til:  

Annonser