Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 909 medlemmer - Nyeste medlem: zailaini

18. mai 2012, 3:14:32 am
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: Mat  (Lest 1559 ganger)
Tale
Kattunge

Vis profil
Mat
« på: 24. mars 2008, 15:05:55 pm »

Hei.

Jeg lurer litt på hva dere gir kattene deres til mat.

Har hørt fra dyrelege at tørrfor er det beste, men jeg vet at det er en kontrovers rundt dette.

Jeg gir katten Royal Canin tørrfor dag ut og dag inn, og jeg ser at han spiser fordi han må ha næring, men det eer også alt..ikke et spor av entusiasme. Skal katten leve i 20 år uten å få glede av måltidene sine? Er det noen som vet om det er mulig å tilberede kattemat av ferske råvarer uten å bekymre seg for helsen til katten? For meg virker det merkelig at tørrfor liksom er det sunneste alternativet når man skal velge mellom ferskfor og tørrfor..

Her er pusen når han tigger om ekte mat:

Rapporter til moderator   Loggført
bente
Global Moderator
Ungdyr

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 26. mars 2008, 12:59:50 pm »

Er det noen som vet om det er mulig å tilberede kattemat av ferske råvarer uten å bekymre seg for helsen til katten? For meg virker det merkelig at tørrfor liksom er det sunneste alternativet når man skal velge mellom ferskfor og tørrfor..

Søte pusen!  Love
Du burde definitivt sjekke ut det som heter BARF (Biologically Appropriate Raw Food or Bones And Raw Food)
Jeg har ingen erfaring med det selv, men vet om mange som gjør dette med stor suksess på hund.

Her er noen også, skrevet av han som oppfant BARF:
The Barf Diet For Cats and Dogs (Bokkilden)
The Barf Diet for Cats and Dogs 3 (Canis)

Står endel om slikt her også: http://en.wikipedia.org/wiki/BARF_Diet

Om du skulle teste ut noe slik, må du holde oss oppdatert :-)

"Mamsen" til RASEKATTER·NO Love
Tale
Kattunge

Vis profil
« Svar #2 på: 26. mars 2008, 16:33:08 pm »

Takk for tips.

Jeg skal sjekke det nærmere. Har sett på det litt nå, men det var mye info. Det ser ut til at denne dietten kanskje skaper andre problemer som for eksempel kontroversen rundt katter og rått kjøtt med tanke på ulike parasittsykdommer.. Jeg er jo ikke så drevet på dette med katt enda.

Jeg hadde trodd at det kanskje gikk an å tilberede kattemat av kokt kjøtt/fisk osv blandet med ris, grønnsaker osv så lenge det var riktig balanse mellom karbohydrater og proteiner, og en riktig kcalorimengde per dag. Jeg skal sjekke litt rundt.

Det sto noe der i beskrivelsen av boka som er akkurat det samme som jeg har tenkt. At det må da vel være bedre for katten å få mat tilberedt av ferske råvarer enn å få tørre pellets tilberedt av restemat.. slik det ofte er med slike produkter.
Sider: [1]
Skriv ut
Gå til:  

Annonser