Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 871 medlemmer - Nyeste medlem: shanebrieg

07. februar 2012, 16:17:32 pm
RASEKATTER·NO Diskusjonsforum > Rasekattdiskusjon > Oppdrett og genetikk > Noen som har hentet katt fra Storbritannia/Irland nylig?
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: Noen som har hentet katt fra Storbritannia/Irland nylig?  (Lest 1760 ganger)
2run
Kattunge

jeg eier en singapura i hjertet mitt

Vis profil
« på: 02. mars 2008, 11:15:37 am »

Jeg skal hente katt fra Irland til sommeren. Iflg mattilsyn og grenseveterinær er det IKKE nødvendig med rabiesvaksine. Alikevel er jeg redd dette vil stoppe meg på Grensekontrollen. Jeg har lest skrekkhistoriene i media. Er det NOEN som har gjort dette, dvs fått pus fra UK, uten rabiesvaksine, og det har gått bra.
Oppdretteren i Irland sier han pleier å vaksinere før han sender katter til FastlandsEuropa, men har ikke sendt til Norge før. Han syns det er fint vi ikke trenger rab.vax, siden katten blir medtatt av den.
Men må han gjøre dette holder han  katten noen uker lengre fordi de har en grense på 30 ? dager før de sjekker om katten har nok motstand mot rabies ifl. passet. (Rabies fins ikke i UK/Irland.) FastlandsEuropa krever tydlihvis dette uansett siden han har pleid å gjøre dette?) Ikke rart jeg blir forvirra, for i Norge må en vente min 6 mnd på å teste rabiesmotstand, men i UK 30 dager? Og hvis jeg ber ham vaksinere for sikkerhets skyld (så ingen stopper meg for mangelen på Rabiesvax) , finnes det jo vaksine med levende virus, og kunstig virus. (jeg vil ikke forlate pus 120 dager i karrantene, og betale 120x120 kr for oppholdet, grøss og gru....
HJELP, er noen ærfarne og avslappet med reisekattene sine??
Rapporter til moderator   Loggført
rebekka
Kattunge

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 26. mai 2009, 16:22:57 pm »

Heisann!

Jeg kjøpte katt fra England i oktober 2008. Kan jo si litt om hva jeg gjorde, så kanskje det hjelper litt.

For det første så får du ikke ha med katt i kabinen fra England/ Irland til Norge. Da må man enten hente katten selv i bil, eller bruke SAS Cargo. Selv brukte jeg SAS Cargo, og er superfornøyd med service og hvordan katten taklet dette. Den var helt rolig og fin da jeg hentet den, og hadde det varmt og godt.

Fra UK trenger man bare Id-chip, EU godkjent pass, og ormbehandling i løpet av de siste 10 dagene katten er i UK. Du må ta med katten til vetrinær og gi den ormkur igjen de første 7 dagene katten er i Norge. ALLE papirer må følge med katten, og det er en fordel om du får oppdretteren til å sende deg kopier av alle papirer om katten før du henter den.

Du trenger altså ikke rabiesvaksine fra UK. Etter Sverige, er UK det enkleste landet å hente hund og katt fra =)

Her er en link til mattilsynet det all info du trenger står.
http://www.mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_ilder/_innf_rsel_av_hund_katt_ilder_eldre_enn_tre_m_neder_fra_storbritannia_og_irland_61492

Håper dette hjalp litt =)
Rapporter til moderator   Loggført
Loppemarkeder i Oslo
Den enkle guiden til når og hvor det er loppemarkeder i Oslo.
www.loppemarkeder.com
Fresh Flow Deluxe
Gi din katt tilgang til rennende og rent vann - hele tiden
www.zoosupply.com
DVD om Abyssiner
Lær mer om katterasen Abyssiner
www.cdon.no
Sider: [1]
Skriv ut
Gå til:  

Annonser