Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 909 medlemmer - Nyeste medlem: zailaini

18. mai 2012, 3:01:37 am
RASEKATTER·NO Diskusjonsforum > Rasekattdiskusjon > For nybegynnere > singapura den ideelle katt for meg...
Sider: [1] 2 3
Skriv ut
Skrevet av Emne: singapura den ideelle katt for meg...  (Lest 9618 ganger)
2run
Kattunge

jeg eier en singapura i hjertet mitt

Vis profil
« på: 11. februar 2008, 16:13:07 pm »

Lese Jeg skal kjøpe katt, og bestemme rase, men det er så vanskelig.
jeg vil ha en liten katt, korthåret, rolig, kosete osv og er veldig fascinert av utseendet og omtalen av gemyttet til Singapuraen, men den er ikke innført til Skandinavia engang, i hvertfall ikke for avl... Abyssineren virker for aktiv, men er vakker. Korat kan ha rett gemytt, men er grå...ja ja. hva kan ekspertene anbefale. Korthår, ser ut som aby'en, men roligere, ikke superenergisk. størrelse 2-5 kg. og ikke krøllete eller hårløs....
ps ingen der ute som planlegger innførsel av singapura vel? venter gjerne på første norske kull jeg. Blomstereng
Rapporter til moderator   Loggført
bente
Global Moderator
Ungdyr

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 13. februar 2008, 15:19:54 pm »

Hehe, det var ikke få krav du hadde!  Ler

Neida, jeg vet hvordan det er å forelske seg helt i en rase, så jeg forstår at det er frustrerende at den ikke er å få tak i her til lands.

Men dessverre kommer jeg ikke på noen andre raser som er små, rolige og ser ut som en Abyssiner.

Kanskje du ikke skulle avfeie Koraten på grunn av fargen sånn med en gang? Den har jo en aldeles nydelig blåfarge, og er etter det jeg forstår en veldig hyggelig katt.

Uansett, lykke til!

PS: Kanskje DU skal importere den første Singapura til Norge?  Blunk

"Mamsen" til RASEKATTER·NO Love
2run
Kattunge

Vis profil
« Svar #2 på: 13. februar 2008, 15:34:23 pm »

Ja kravstor sjøh Blunk
Ja kanskje jeg skal det. hva gjør jeg Spørrende
korte trekk: jeg har sendt forespørsler til tollmyndigheter, for tolking av lover er ikke mitt bord.
og jeg har kontakt med tre singapuraavlere i UK, samt sendt gode-råd-spørsmål til oppdrettere i Norge. Noen gjør jo dette jevnlig, men jeg er liksom bare en katteønsker.
men kan bli noe ut av dette.
bente
Global Moderator
Ungdyr

Vis profil E-post
« Svar #3 på: 13. februar 2008, 21:36:16 pm »

Jøss, da er du jo godt på vei da!

Å kontakte noen som har importert fra England er nok det aller smarteste, da vil du få vite alt om hva du må gjøre.

Hold oss oppdatert da!  Smilefjes

"Mamsen" til RASEKATTER·NO Love
2run
Kattunge

Vis profil
« Svar #4 på: 19. februar 2008, 15:16:00 pm »

Akkurat nå planlegger vi familieferie til sommeren i UK. Med tanke på å ta med en singapura kattunge hjem.... Ler
Har funnet oppdretter i UK, som har sendt Singapura til Danmark. denne har jeg utvekslet erfaringer med og fått anbefalt noen oppdrettere i UK. Jeg venter nå spent på om jeg blir funnet verdig til å stå på venteliste for kattunge. Jeg har startet med å sette av noen tusenlapper til prosessen fram mot kjøp, depositum må også betales, om man blir funnet egnet som mulig eier. kullene er små og sjeldne. Tollmyndighetenes opplysningser varrierer fra en ytterlighet til en annen. i hvertfall som jeg oppfatter det. korrigering mottas- her legger jeg ved to ulike? svar fra to ulike instanser:Katt regnes tollmessig som en vare. Dvs. at dersom verdien er over NOK. 3000,-/6000,- borte under eller over 24 timer er katten merverdiavgiftspliktig.

Når det gjelder karantene, så er det ikke karantene for dyr innført fra EU. Dette betinger at det følger med et europeisk dyrepass. For å få dyrepass må visse betingelser vedr. vaksiner osv. være oppfyllt. Importen må skje over en grenseovergang som er åpen og bemannet.

Vårt svar er basert på de opplysninger som er gitt og er ikke bindende for Tollvesenet.
og .Karantene opphold koster 120 kr+mva pr døgn,og den må stå i 120 dager.
Fra UK og Irland: Pass som inneholder navn på dyrets eier og en beskrivelse av dyret og som dokumenterer gyldig ID-merking1) samt at dyret er behandlet mot echinococcose med et godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dager før innførsel. Behandlingen mot echinococcose skal gjentas senest 7 dager etter innførsel og dokumenteres i passet av veterinær.
  men jeg tror ikke dette med karantene gjelder i mitt tilfelle, så lenge katten er frisk. uansett avventer jeg et tredje svar fra mattilsynet.I så fall legger vi ferien dit, til kattens hjemland, feriere skal en jo gjøre, ellers hadde jeg dratt over alene. For nå har jeg bestemt meg. katt i løpet av 2008 Love
2run
Kattunge

Vis profil
« Svar #5 på: 28. februar 2008, 11:52:03 am »

Er så spennende ... venter spent på at et kull skal fødes i Nord England, og et i Ireland. Veldig små kull, og kanskje en eller to jenter blir født... dette er som å gå gravid. Flau Men veldig hyggelig å korrespondere med oppdrettere. De vil kattene sine vel og er opptatt av hvordan potensielle kjøpere er. Intet spørsmål for lite....
Ps. Singapuras er helt umulig å bivåne på utstilling (derfor er YOUTUBE et platt men ok suplement til live.) Uansett skal jeg bevege meg på utstillinger. en unik mulighet til å se mangfoldet på et sted.
cathrine
Kattunge

Vis profil
« Svar #6 på: 05. mars 2008, 18:24:54 pm »

Så tøff du er 2run!!

Jeg har fryktelig lyst på en egyptisk mau  Love
Men de finnes heller ikke finnes i Norge virker det som??
Jeg skal følge med på deg, så kanskje jeg også kunne turt å gjøre det samme etterhvert!!  Spørrende

2run
Kattunge

Vis profil
« Svar #7 på: 05. mars 2008, 19:58:38 pm »

JA MEN TUSEN TAKK FOR DET.  egyptisk meu er virkelig en flott pus det også. fant denne på SVERAKs sider, http://www.katter.nu/en uppfødare i stockholm ser det ut til som venter kull nå. fra sverige kan en jo bare hente dem, uten noe mer enn om og men. http://www.erendel.com/ men du har kanskje sett deg ut en spesiell utenfor Skandinavia?
2run
Kattunge

Vis profil
« Svar #8 på: 05. mai 2008, 19:14:43 pm »

Vi reiser til Ireland for å hente singa-pus den 6 juli. (om alt går bra) Hun er da omlag 20 uker, vaksinert og behandlet med kurer etter tollmyndighetenes regler. Vi behøver ikke å rabiesvaksinere henne etter norske importregler, siden Ireland/UK er regnet som fritt for rabies (iflg grenseveterinæren Gardemoen) Oppdretter syns det er en fordel, siden vaksinen er hard for unge puser. Jeg er noe skeptisk, har lest så mye om stopp i tollen og tilbakeholdte dyr. mulig skremselspropaganda i media. Har jo tid på meg til å få henne rabiesvaksinert om jeg vil, siden reglene for utføring kun krever 30 dager for å avlese antistoffer. har noen gode råd her. bør jeg bare besinne meg, og stole på at grensekontrollen aksepterer regelverket... Lese
« Siste redigering: 07. mai 2008, 16:35:52 pm av 2run » Rapporter til moderator   Loggført
christine
Kattunge

Vis profil WWW E-post
« Svar #9 på: 06. mai 2008, 22:35:02 pm »

Oj, så spennende - lykke til!  Ler

Mennesker som ikke liker katter må ha vært mus i sitt tidligere liv
Blak Mail
Kattunge

Vis profil E-post
« Svar #10 på: 07. mai 2008, 3:20:14 am »

Så spennende!

Har nylig (februar) importert 2 Australian Mist (de er faktisk ikke så ulike de heller) fra England. Du trenger IKKE rabiesvaksine, men alt det andre du nevnte MÅ være i orden.

Bilder av mistene våre kan du se på www.nblackmail.com
De er en del eldre nå, da...

Lykke til!

PS! Hvis det ikke står pris i papirene, kan du bare nevne det lovlige beløpet (kr 3000/6000,-) for innførsel til tollen, da slipper du å betale moms.  Blunk
2run
Kattunge

Vis profil
« Svar #11 på: 07. mai 2008, 15:56:35 pm »

Love åååå de var skikkelig snuskete. får de mønster alle sammen, eller blir de som ser helt prikkeløse ut som kattunger, uten ?
Blir det flere katter i boet senere er denne aktuell, ser jeg TVERT!!!
ellers mange takk for beroligende opplysninger.  og smarte råd Ler skal ha det bakerst i hodet. er dyrt nok som det er.... særlig dette med toll og frakt. men sånn er det. Jeg gleder meg over å gå "svanger" jeg.
gabrielle
Kattunge

Vis profil
« Svar #12 på: 14. mai 2008, 11:39:25 am »

Jeg er noe skeptisk, har lest så mye om stopp i tollen og tilbakeholdte dyr. mulig skremselspropaganda i media. Har jo tid på meg til å få henne rabiesvaksinert om jeg vil, siden reglene for utføring kun krever 30 dager for å avlese antistoffer. har noen gode råd her. bør jeg bare besinne meg, og stole på at grensekontrollen aksepterer regelverket... Lese

Jeg tror ikke du har noe å frykte all den tid du har papirene i orden.

Jeg har en norsk venninne som bor i England, men ferierer her hver sommer og til jul. Hun har med seg kattene sine, og det har aldri vært noe problem.

Slik jeg ser det er det ingen vits i å vaksinere katten mot rabies, om man ikke må.
(Det er jo dessuten ikke alle katter som får tilstrekkelig høyt antistoff-nivå etter første vaksinering, og da risikerer du å måtte utsette reisen).

Lykke til, det høres veldig gøy ut!
Vesla
Kattunge

Vis profil E-post
« Svar #13 på: 19. mai 2008, 12:27:57 pm »

Jeg synes dette høres spennende ut. Ønsker deg lykke til. Har selv lest om den rasen og ønsker meg en slik katt. Så nå har du hjulpet meg et godt stykke på veien om hvor jeg må lete for og finne en slik katt. Håper du kan gi meg råd og tips fremover. Takk og nok en gang lykke til
2run
Kattunge

Vis profil
« Svar #14 på: 19. mai 2008, 12:38:37 pm »

Jeg synes dette høres spennende ut. Ønsker deg lykke til. Har selv lest om den rasen og ønsker meg en slik katt. Så nå har du hjulpet meg et godt stykke på veien om hvor jeg må lete for og finne en slik katt. Håper du kan gi meg råd og tips fremover. Takk og nok en gang lykke til

det er min reserverte pus som er på avatarbildet mitt.  søt ja!!
Sider: [1] 2 3
Skriv ut
Gå til:  

Annonser