Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 871 medlemmer - Nyeste medlem: shanebrieg

07. februar 2012, 14:55:07 pm
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: Livredd katt  (Lest 2011 ganger)
Nafta
Kattunge

Vis profil
« på: 26. august 2007, 19:15:23 pm »

Forrige Søndag fikk vi hjem en omplassert, voksen katt. (Maine Coon) Vi hentet den på flyplassen, og den var rolig men veldig redd da vi slapp den ut av buret. Den gjorde seg flat som en pannekake, og smøg seg til den mørkeste kroken i rommet - og ble der i to døgn.
Dag tre (etter dager med mye småsnakk og lirking og luring) fant vi den ikke. På dag fire på kvelden fant vi den inni et hulrom i fryseboksen (ikke i den kalde delen:-).
På disse fire dagene har jeg ikke sett at den har spist NOE.
På femte dagen tar jeg den med opp i andre etasje, og får den til å være litt med familien. Den spiser fem-seks kuler med mat, go drikker et par slurker med vann. Den slanger seg i sofakroken hos oss hele kvelden. Det viser seg at den er en kosegris, men veldig, veldig redd og nervøs.
I går fant vi den ikke igjen, og vi ANER  ikke hvor den gjemmer seg.

Hva skjer med denne katten ??  Vi er veldig fortvilet, og lurer på om flyturen har gjort dette med den - eller om vi har blitt lurt.....? Dessuten lurer vi jo på hvor lenge den kan klare seg uten vann og mat!!!

Hun som omplasserte den hadde bare godord å si om katten, og jeg følte ikke at jeg hadde grunn til å tvile på det.

Jeg ville blitt veldig, veldig takknemlig om noen hadde noen tanker rundt dette! Takk!!  Sjokkert
Rapporter til moderator   Loggført
bente
Global Moderator
Ungdyr

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 26. august 2007, 22:20:04 pm »

For en lei situasjon!

Har ingen erfaring selv med slike redde katter, men kjenner flere som har tatt til seg veldig asosiale katter - og med mye tid og tålmodighet har de blitt trygge og flotte katter. Så jeg tror absolutt det er håp hos dere også Smilefjes

Det eneste rådet jeg kommer på er å være tålmodige og ikke masete, slik at katten kan bli trygg på det nye huset sitt og dere i sitt tempo.  Jeg håper noen andre her har mer konkrete råd og triks!

Det med vann og mat tror jeg ikke du skal bekymre deg altfor mye for ennå, ettersom det er en voksen katt.
Men hadde jeg vært deg hadde jeg satt frem mat og vann litt rundtomkring i huset, så kanskje han våger seg frem for å spise litt på natten når alt er stille?

"Mamsen" til RASEKATTER·NO Love
Nafta
Kattunge

Vis profil
« Svar #2 på: 27. august 2007, 16:24:38 pm »

Tusen takk for svar!

Det var godt å høre at det ikke er grunn til bekymring ang. mat og vann - enn så lenge.  Det jeg nå frykter er at katten har klart å komme seg ut av huset på en eller annen måte.....
 - Den har ikke gjort noe i kassen sin på tre dager, og har heller ikke mjauet god morgen de to siste dagene. Og den er som sagt søkk vekk.
Jeg vet at du ikke kan svare på om katten er i huset eller ikke, men er det sannsynlig at dyret rømmer ut i den store verden når den er så redd i utgangspunktet....? Og når den knapt turte å komme ut av rommet sitt ?og vil den da komme tilbake igjen ?!
Huff, jeg blir helt kvalm av tanken.

bente
Global Moderator
Ungdyr

Vis profil E-post
« Svar #3 på: 27. august 2007, 16:53:10 pm »

Jeg vet at du ikke kan svare på om katten er i huset eller ikke, men er det sannsynlig at dyret rømmer ut i den store verden når den er så redd i utgangspunktet....? Og når den knapt turte å komme ut av rommet sitt ?og vil den da komme tilbake igjen ?!
Huff, jeg blir helt kvalm av tanken.

Jeg synes også at det høres rart ut at den skulle stikke ut, men på den annen side; om den er livredd er det jo ikke godt å si hva den kan finne på Trist

Når det gjelder å lete etter redde katter ute, er det lurt å gjøre det sent på kvelden/natten/tidlig på morgenen, når det ellers er ganske stille ute. Men det kan kanskje være vanskelig når han ikke kjenner dere, og dermed ikke kjenner igjen stemmen/lyden av dere.

Ellers går det jo an å henge opp noen lapper i nabolaget, for å se om andre kan ha sett ham.

Jeg føler virkelig med dere - for en uggen situasjon!

"Mamsen" til RASEKATTER·NO Love
Lese om katt?
Bokkilden har bøkene
www.bokkilden.no
Din katt på lerret?
Bestill hos FotoKnudsen
www.fotoknudsen.no
DVD om Maine Coon
Lær mer om katterasen Maine Coon
www.cdon.no
Sider: [1]