Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 909 medlemmer - Nyeste medlem: zailaini

18. mai 2012, 2:19:57 am
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: Bengal og abyssiner?  (Lest 2699 ganger)
grimsdatter
Kattunge

Vis profil E-post
« på: 27. juni 2007, 16:25:10 pm »

Heisann, jeg lurer på om noen kan svare meg på noen spørsmål. Jeg og min samboer har nå bestemt oss for å få katt(er)Vi bor i førsteetasjen i blokk, men får ikke ha kattene ute annet en på verandaen. Heldigvis bor vi på 90 kvm. Vi har begge hatt katter hele livet, men ikke rasekatter. Det jeg lurer på er om det lønner seg å ha to så de ikke kjeder seg når vi er på jobb? Barn får vi tidligst om et par år.. Jeg har lest mye og lenge og kommet frem til at jeg vil ha en bengal eller abyssiner.Tror jeg.  Passer dem sammen? Hvis jeg skulle finne på å kjøpe en av hver? Det ble mye tekst her, men det er jo viktig å finne ut slike ting. Vi har ingen planer om utstilling eller oppdrett, bare kosekatter Smilefjes
Hvis noen kunne svart meg hadde det vært fint. Smilefjes
Hilsen Hildegunn.
Rapporter til moderator   Loggført
Mona
Ungdyr

Vis profil WWW
« Svar #1 på: 29. juni 2007, 23:02:10 pm »

Personlig ville jeg ikke kjøpt to kattunger samtidig,
kjøp en først, sp annskaff neste kattunge når den
er ca 8 til 10 mnd, nyd kattungetiden med en av gangen,
kommer det to kattunger samtidig blir de mest opptatt av hverander.

Bengal og Aby, tja............ jeg vet ikke, har ingen erfaru\ing med disse rasene
det eneste jeg vet er at begge rasene er ganske aktive Smilefjes

Kimburu
Kattunge

Bengal & Sokoke

Vis profil WWW E-post
« Svar #2 på: 30. juni 2007, 0:00:23 am »

Har ingen Aby selv, men har venner som har aby og til og med noen som har både aby og bengal. Disse rasene fungerer godt sammen nettopp fordi de begge er så aktive, og fordi ingen er utpreget klengete på andre katter, samtidig som de begge ønsker selskap og som regel setter stor pris på en lekekompis. Hvis Aby'en og Bengalen ikke går sammen har nok dette mer å gjøre med den individuelle kattens personlighet enn med rasen den er fra. En veldig dominant katt og en veldig "myk" katt er jo ikke akkurat den beste kombinasjonen (det gjelder forsåvidt også hunder, hester, folk eller hva det nå skulle være). Ingen av rasene er utpreget hverken dominante eller myke. De er vel sånn ca. midt på i de fleste tilfeller.

Enig med Mona om at to kattunger samtidig kan føre til at de blir veldig opptatte av hverandre, men noen ganger er dette også en ypperlig løsning da noen katter ikke vil være aleinekatter. Jeg har hatt flere slike kattunger selv. De blir rett og slett usikre hvis de ikke får ha en kattekompis (kattunge eller voksen spiller mindre rolle). Men så er det de som overhodet ikke gjør noe av å være aleine. Uansett så ville jeg nok ventet i alle fall 1-2 mnd før jeg skaffet katt nr. 2, slik at i alle fall en av dem er 100% trygge i sine nye omgivelser. Katter lærer mye av hverandre... et unntak vil jo være hvis de kommer fra samme kull/oppdretter og er leveringsklare samtidig.

Kimburu - Bengal & Sokoke

Anita H. Engebakken
www.kimburu.net
kimburucats@hotmail.com
grimsdatter
Kattunge

Vis profil E-post
« Svar #3 på: 30. juni 2007, 17:27:54 pm »

Tusen takk for svar Smilefjes Vi begynner nok med en katt da og ser hvordan han/hun takler å være alene katt så får vi vurdere katt nr to etter noen måneder Smilefjes
christine
Kattunge

Vis profil WWW E-post
« Svar #4 på: 13. juli 2007, 22:03:56 pm »

Hei! Tror det kommer til å fungere uansett om du skaffer dem samtidig eller ikke. For et år siden fikk jeg først en Maine Coon - jente og to uker senere en Somali - gutt. De to ble som søsken, både på godt og vondt. Masse lek og litt hyling når den ene tok litt for hardt i. Dessverre ble Somalien påkjørt i vinter, men nå har jeg fått en ny. Han og Maine Coon - jenta fungerer flott sammen, hun er "storesøster" som passer litt på. Hun måtte selvsagt vise hvem som var sjefen først!  Smilefjes 

Mennesker som ikke liker katter må ha vært mus i sitt tidligere liv
Luxus
Kattunge

=^..^=

Vis profil E-post
« Svar #5 på: 14. april 2008, 19:27:18 pm »

Jeg har en bengal og tenker også på å kanskje skaffe katt nr 2 etterhvert...men har ikke helt bestemt meg enda....
Jeg har stor sans for orientalsk korthår og Devon Rex ..
Noen som har erfaring med bengal sammen med disse rasene?Spørrende
Håper på svar Smilefjes
 Blunk

My Child Has PAWS =^..^=
Sider: [1]
Skriv ut
Gå til:  

Annonser