Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 909 medlemmer - Nyeste medlem: zailaini

18. mai 2012, 2:08:26 am
RASEKATTER·NO Diskusjonsforum > Rasekattdiskusjon > Oppdrett og genetikk > Vurderer kattunger på min maine coon, men trenger litt hjelp her...
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: Vurderer kattunger på min maine coon, men trenger litt hjelp her...  (Lest 232 ganger)
elisabeth
Kattunge

Vis profil
« på: 02. juni 2011, 23:51:47 pm »

Har ei Maine coon som jeg er inne på tanken om jeg skal få kattunger på. Jeg har ingen erfaring med utstilling, og har ingen planer om å bli oppdretter, blir kun evt denne ene gangen. Kommer til å sterilisere hun etter kullet. Det store spørsmålet her da er, hvordan anbefaler dere å gå fram? Hva skal til for å få godkjent stamtavle på kattungene? Noen som vet om noen som kan se på katten om det i det hele tatt er noe godt eksemplar av rasen.(Akershus)?
Rapporter til moderator   Loggført
Kattepus
Ungdyr

Borris Exotic

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 11. juni 2011, 21:54:43 pm »

Du får ikke registrert kullet uten å registrere deg som opdretter. Du må ikke stille ut katten for å avle på den, men hvorfor er den solgt til deg som kosekatt ? I enkelte tilfeller tas katter ut av avl fordi at den kan gi videre arvelige defekter som ikke har noe som helst å si for katten så lenge den lever som kosekatt som ikke skal avles på. Syns du skal snakke med opdretteren du kjøpte katten av, Og sette deg litt inn i hva det vil si å avle rasekatt.

I korte trekk er dette minimum for å få til ett registrert kull i ditt navn (hunkatt registrert på deg, og er registrert i klasse 1 ikke klasse 2)

1. Du må være medlem i en katteklubb tilsluttet f.eks nrr som er under fife som de fleste kattene er registrert i i norge.

2. søke om stamnavn.

3. finne passende hannkatt.

4. Vite at katten din er frisk og sunn både som den er, samt genetisk. Dette punktet er mest for den etiske delen.

Disse tingene koster penger, i tillegg er det mange som stiller kattene sine og dette koster også masse penger. Vetrinærkostander, dnatesting, registreringer. osv osv. Også ikke for å snakke om all TIDEN dette tar. Dette er hvorfor rasekatter koster mer enn huskatter. Det er mye jobb som ligger bak ett registrert rasekatt kull. Hvis du ønsker å gå veien til ett registrert kull med stamtavle kan helt sikkert opdretteren du kjøpte katten av gi deg mange tips og råd. Vedkommende har nok også ganske god oversikt over hvilken arv katten din kan gi videre helsemessig.

Det er ingenting som heter "jeg er ikke opdretter, jeg skal bare ha ett registrert kull" med mindre du er forvært. Som igjen er noe helt annet.

Rapporter til moderator   Loggført
Sider: [1]
Skriv ut
Gå til:  

Annonser