Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 909 medlemmer - Nyeste medlem: zailaini

18. mai 2012, 2:01:58 am
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: Trenger litt hjelp her.....  (Lest 225 ganger)
Saerwen
Kattunge

Vis profil
« på: 17. mars 2011, 1:55:50 am »

Hei, jeg sendte en mail til NRR
som står nedover..

Hei  Smilefjes

Her kommer det en mail med noe spørsmål og vil høre hva som er regler for slik situasjon.

Det er sånn at jeg fikk kontakt med en oppdrett i Kr.sand (hun har siameser/orientaler katter) via en venninne som fikk kjøpt en hunnkatt fra dem som kosekatt siden oppdrett var ferdig med "henne".

Siden venninne min vet jeg er på jakt etter en voksen orientaler katt rundt 2-3 år.

Så vi pratet sammen og hun virket veldig sjenerøs + hyggelig..

Vi fikk kontakt den 2 mars og katten kom til oss for 3 dager siden (10 mars)

Fikk mail ,- det stod" Hvis dere er villige til å gi han et godt hjem,og om det passer å ta han i mot på onsdag eller torsdag (vet ikke hvilken dag jeg kommer til Oslo),så kan jeg gå med på å gi han fra meg gratis,mot at dere lover å kastrere og vaksinere han selv.
Han passer ikke til utstilling,da han burde vært mer ekstrem i hodet enn han er. (....) Han ble brukt til å avle to kull , og de venter på 3.kull nå. Hans vekt er 7 kg og er "feit" (..)"

Det er egentlig samme for oss for vi er ute etter kun koskatt ikke for å avle han.

Så hun tilbø å ta med han til oslo siden hun skulle hente en kattunge på flyplass, vi takket så klart ja til.

Da han kom hjem og vi oppdaget at det var noe galt med ånden hans. Tenkte nok pga lang vei og lite næring under turen og avventet til neste dag.

Men neste dag luktet det veldig ILLE fra munnen hans, jeg sendt melding til oppdrett. Hans almenntilstanden virket redusert, ville ikke spise eller drikke (Vet at det er vanlig med ny hjem men likevel han rørte ikke mat eller drakk noe løpet av den dag han kom og neste dag.) Han holdt seg under teppe og sov hele tiden. Orket ikke noe annet enn å "gjemme" seg. Vi er en familie på fire og har en hunnkatt her også.

Hun sa han har nylig har hatt betennelse i tannkjøtt (noe jeg er klar over det er ganske vanlig til den rase)

og har gått på kur i en uke... NOE JEG IKKE HAR FÅTT INFO OM.

Så sa jeg at vi skal dra til dyrelegen om et stund (dagen etter ankomst, fredag den 11.mars)

De på dyrelegen sa at det var kraftig betent at de måtte bedøvelse han for å få se i munnen hans siden det gjorde vondt å åpen munnen.

Det var blod bakerste tennene og de renset tannkjøtt.

(Vekten hans var på 5 kg ikke 7 kg. Og han virket ganske tynnere enn jeg har sett bilder av han tidligere)

Må tilbake til dyrelegen om 14 dager til kontroll..

I ettertid fikk jeg mange tanke som jeg ikke tenkte over (der og da) og tok opp med oppdrett..

1. Stamtavle + sykehistorie + hva slags vaksinert +++ han har fått/ikke fått - full "oversikt" noe som jeg ikke har fått. (Det er vel oppdretts plikt?)

2. Hvorfor fortalt hun ikke noe om betennelse i tannkjøtt (sykdom)

Så jeg tok opp det med oppdrett og mener at hun burde dekke dyrelege utgifter siden vi FIKK en syk katt fra en oppdrett noe som ikke er greit. Vi hadde fortstått henne visst hun ikke visste, men syns hun burde beklage og men likevell ta ansvar selv om hun ikke visste om at katten var syk. Dette er mistenksom, siden katten hadde nedsatt almennstilstand (slapp og sånt). Og kom med argumenter at han virket helt fint under turen til Oslo. Hun mener vi kunne betale den selv siden vi fikk han "gratis" + hun kom helt til oslo med han uten å kreve noe kostnader- virker som om hun vri seg unna, pga vi fikk ham gratis.

Pluss at hun sa hun trodde hans tannkjøtt var ok (betyr hun har ikke fått dem sjekk ordentlig?) og så kom hun med at hun nekter å betale utgifter fordi hun vil heller bruke hennes egen dyrlege. Og sa at vi kan bare levere han tilbake hvis vi ikke vil ha han.. Jeg har aldri sagt noe om å leve han tilbake og det har jeg heller ikke lyst, pga at jeg kansje er usikker på hvordan hun behandler katten videre.

Så kom hun med argumenter at hvis vi levere han tilbake så vil hun ta han med til spesialist i kr.sand
Her hos meg kom det et nytt spørsmål, kan det være at han har hatt det et par gang før og kan det være arvelig?..

Stamtavlen skulle hun sende etter kull hans har kommet, han er registrert i et tjekkisk. Er normalt å ikke få stamtavlen med en gang. om katten ikke må omregistreres til norge. om det er normalt å bruke en katt som ikke er egnet som utstilligskatt til avl. om dette kan kansje virke som avling på en katt som kan ha arvelig sykdom.

Vil høre hva dere mener om situasjon, HVA er oppdrettens plikt?? Og hva kan man gjøre hvis slik situasjon kan oppstå?

Jeg har sendt denne mail til NRR og fikk tilbake melding -

Hei,
Når det gjelder regler for oppdrett viser vi til nrr.no, oppdrettsregelement: http://www.nrr.no/page.php?pageid=93

Utover hva som står i NRRs regler er kjøp og salg av katter noe som ansees som et forhold og en avtale mellom kjøper og selger, og reguleres av Kjøpsloven.

Er du medlem i en katteklubb kan du forhøre deg der om de kan hjelpe deg videre i saken.

.........

Nu er min hjertesten Embla blitt syk også, Trist hun har samme symptomer som Major hadde..... Mens Major er på bedringsvei er Embla dårligere.. Det gjør vondt for mammas hjertet.... Trist

Setter stor pris på noe tips og råd hva jeg kan gjøre med oppdretten.. Hun virker som hun "driter" i Major, og jeg er venn med henne på facebook og hun skriver stadig og skryte om sine nye katter... Jeg fikk ingen svar på min mail eller noe spørsmål hvordan det går med Major.....

Noe mening rundt dette???  Trist
Rapporter til moderator   Loggført

Love Embla Love
Kattepus
Ungdyr

Borris Exotic

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 19. april 2011, 7:19:30 am »

Høres ut som at du er både heldig og uheldig. Heldig som har fått en så god avtale på katten (med det snakker jeg bare om det at han var gratis og at du fikk han fritt levert), og uheldig siden du har ikke fått all informasjonen om han samt at han er syk.

At katten har problemer i munnen trenger ikke være på grunn av noe arvelig. Og for alt vi vet handlet opdretter i god tro. Og om dette er noe som har blitt sjekket for dårlig er ikke noe jeg syns vi skal spekulere i her. Og når det gjelder arvelige sykdommer så er det absolutt ikke noe man kan anta noe som helst om uten å vite mer om katten og bakgrunnen.

Syns det er forståelig at opdretter holder på papirene, hun kan få bruk for de i forbindelse med registreringen av det siste kullet (selv om ikke du trenger papirene i orden på katten, er dette nødvendig i forhold til registreringen av kattungene). Når man kjøper en katt skal dette normalt følge med, men dette tilfellet er utenom det vanlige, og opdretter har en grunn til å beholde de fram til alt er ok i forhold til kull etter han papirmessig.

Hun var kansje litt rask med å omplassere han, men hun var sikkert glad for at det var noen som ønsket seg en slik voksen katt. Og så skjedde kansje ting litt raskere enn normalt på grunn av at leveringen passet med andre omstendigheter (levering av kattunge).

En god avlskatt og en god utstillingskatt trenger ikke å være det samme. Selv om han kansje manglet litt perfeksjon på en kropsdel, så kan det være andre kvaliteter fra katten som komplementerer hunkatten han ble parret med. Hvis moren til kullet for eksempel hadde perfekt hode, men litt korte bein, så kan det passe fint å parre henne med en hankatt med fantastiske bein som ikke har ett helt perfekt hode. Det er utrolig skjelden man får alle de rette egenskapene helt perfekt på en og samme katt. Men det er jo selvfølgelig det som er målet. Hvis alle rasekatter hadde kommet ut helt like og helt perfekt etter rasestandard hadde det ikke vært noe poeng å arrange katteutstilling for konkuransen sin del.

Nå er det lett for oss som leser dette og sitte for oss selv i etterpåklokskap og kommentere dette. Men alle saker har to sider. Når det gjelder dine rettigheter er det kjøpsloven som gjelder, hvordan dette blir når katten er gratis er jeg usikker på. Hvis du ikke har kjøpekontrakt tror jeg desverre ikke er så mye hjelp du kan få direkte fra den kanten. Som jeg ser det er problemet her at dere ikke har noen avtale eller kontrakt på overdragelsen.

Min personlige synsing sier at hun burde gitt deg litt mer info om katten, eller i det minste fortalt at han nettop har hatt en infeksjon slik at du kunne vært obs på dette. Hun på sin side kan tolke avtalen deres som at du skulle få han mot at du betaler vetrinærutgifter. Men uten en klar avtale i forkant / ved overdragelse er det vanskelig å si hva som er riktig. Samtidig så ser jo vi kun den ene siden i denne saken her. Jeg mener opdretter burde håndtert saken annerledes, da jeg syns det virker som at opdretter kansje har handlet raskt og uforsiktig. Både for din del og for sin egen del. Dette er ett eksempel på hvorfor ting bør avklares i forkant, helst skriftlig.

Nå forsøker jeg å være litt forsiktig om hva jeg skriver her, da det som tidligere nevnt kun er ene siden av saken vi får vite om her.

Slik jeg ser det er det to ting du kan gjøre.

1. Prøve å få en avtale med opdretteren direkte

2. Dersom dette ikke vinner fram, skriv en epost til katteklubben opdretteren er medlem av, så kan de kansje hjelpe deg videre med saken.

Hvis du vil henvise til kjøpsloven så er muligens det eneste du kan klare å dra ut av å bruke den å få lov til å returnere katten. Hvis ikke det er interessant blir det de to overnevnte.

Jeg forstår at du føler deg dårlig behandlet, men desverre er ikke dette noe som  gir noe hold for sanksjoner mot opdretteren juridisk i seg selv. Men klubben opdretter er med i kan kansje gjøre noe for å sanksjonere på grunn av det som har skjedd her.

Det er jo ett ordtak som sier "Evig eies kun ett dårlig rykte"

Jeg syns ikke du skal henge ut opdretteren offentlig, men ta det med klubben.

Håper dette muligens gjorde deg litt klokere, men jeg skrev jo egentlig ikke noe mer enn det nrr allerede har henvist til.
Rapporter til moderator   Loggført
Sider: [1]
Skriv ut
Gå til:  

Annonser