Raseguide      Fotoalbum      Nettstedet fra A til Å Logg inn i annonsetorget |  Logg inn i forumet
Om oss Annonsetorg Raseguide Foto Netthandleri Spill For nybegynnere Lenker Helse Utstilling Oppdrett Artikler
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Avansert søk

1046 innlegg i 311 emner- av 876 medlemmer - Nyeste medlem: kuredsdea

23. februar 2012, 3:55:58 am
Sider: [1]
Skriv ut
Skrevet av Emne: Import av katter  (Lest 1009 ganger)
Huldrena
Kattunge

Vis profil E-post
« på: 17. mars 2011, 1:46:08 am »

Hei,

Er ny her inne, men har vært lenge og snust litt rundt om på siden. Det jeg lurer på er hvordan reglene for import av katter er her i Norge. Har prøvd å finne det ut, men enten er jeg veldig dårlig til å lete eller så står det lite informasjon om det.

Jeg har sett mye på ragamuffin rasen i den siste tiden, men ble veldig trist når jeg så at det var ingen oppdrettere her i Norge. Det er derimot noen oppdrettere i England og i Ungarn, og jeg lurer på hva som må til for å importere en katt fra disse landene?

Er det noen som har erfaring fra det å importere katter fra utlandet? Noen som har noen tips i det hele tatt til hvordan jeg skal forholde meg til det faktum at oppdretteren holder til i ett annet land?

Det er ikke aktuelt for meg å få katt enda, men syns det er greit å få noen tips til den gang jeg faktisk skal anskaffe meg en. Håper dere kan hjelpe.
« Siste redigering: 17. mars 2011, 2:40:57 am av Huldrena » Rapporter til moderator   Loggført
Kattepus
Ungdyr

Borris Exotic

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 19. april 2011, 6:31:01 am »

Reglene kan variere fra land til land. Fra de landene du nevner tror jeg forskjellen er at man trenger rabies vaksine. Dette medfører at katten må testes før dan taes inn i landet. Katten er da også gjerne noen måneder eldre da når man kan innføre den i landet. Eventuelt er det mulig å søke hos mattilsynet om å ta inn kattunger under 3 måneder, men kattungene skal jo helst være hos kattemor til de er 3 måneder. Man kan eventuelt ta de inn når det er 2 dager til kattungen fyller 12 uker. Men dette er noe opdretter må vurdere om de er villig til å slippe kattungen tidligere. For å ta eksempel er det i enkelte land lover som sier at man ikke kan ta en kattunge fra moren før den er 3 måneder gammel. Dette er ikke lovfestet i norge, men uansett bør kattungen være med moren til den er 12 uker.

Dette er bare sånn jeg kom på i farten, jeg har aldri importert katt selv fra andre land enn sverige. For å se regler for hver enkelt land kan du gå inn på mattilsynets sider.

Du har ikke vurdert ragdoll som ett alternativ ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ragamuffin_%28cat%29

Ragdoll og Ragamuffin har nøyaktig samme opphav, men ble splittet på grunn av uenighet om hva som skulle være tillatt i rasen av farger og mønster. Og derfor ble "samme katte" om til to raser, på grunn av kosmetiske forskjeller.

Ragdoll og ragamuffin er søskenraser på samme måte som siameser mot orientaler, og sibirkatt mot neva masquerade.

Hvis det er temperamentet du er ute etter blir det det nesten nøyaktig det samme om du tar en ragdoll (Har lest at det skal være litt forskjell på de, men når jeg leser beskrivelser beskrives de på akkurat samme måte, og det er heller ikke SÅ mange år siden de ble splittet). Fargemessig på den andre siden er de veldig annerledes siden ragdoll er en "pointed" rase. En av grunnene til at det ikke er så mange opdrettere (enda) er jo at det er under 10 år siden  det første katteforbundet annerkjente disse kattene som en egen rase.

Men selvfølgelig, har du bestemt deg så har du bestemt deg Smilefjes
Rapporter til moderator   Loggført
Kattebilder på mobilen?
Stort utvalg hos Jamba
www.jamba.no
Litterlocker?
LitterLocker forsegler lukta fra kattesanden på 1-2-3
www.zoosupply.com
DVD om Abyssiner
Lær mer om katterasen Abyssiner
www.cdon.no
Sider: [1]